Cum intretinem corect anvelopele?

Uzura anvelopelor este direct proportionala cu numarul de kilometri parcursi insa nu trebuie trecuti cu vederea nici factorii care pot uza si scurta durata de viata obisnuita a acestora. Calitatea anvelopelor afecteaza in mod direct atat performanta masinii cat si siguranta la drum. Pentru a pastra anvelopele in conditie buna pentru o perioada cat se poate de lunga de timp acestea trebuie ingrijite corespunzator, evitand in acelasi timp expunerea la factorii daunatori.

Ingrijirea anvelopelor

Pentru a atinge durata de viata recomandata de producator si chiar a o depasii, anvelopele trebuie ingrijite corespunzator. Intretinerea anvelopelor incepe chiar din momentul in care acestea sunt alese.

1 Alegerea anvelopelor potrivite. Anvelopele poarta intreaga greutate a masinii, de peste 50 de ori propria greutate, pe o suprafata de contact de dimensiunea unei palme. Din acest motiv este foarte important ca anvelopele alese sa fie unele de buna calitate – acesta afecteaza in mod direct performanta masinii si siguranta la drum.

2 Verificarea pentru semne de uzura. Anvelopele se uzeaza in timp, de aceea trebuie verificate periodic. O anvelopa uzata va afecta tractiunea, aderenta si poate fi vinovatul direct sau indirect pentru situatii neplacute si chiar accidente. Unele anvelope sunt echipate cu indicatori de uzura, care arata momentul in care anvelopele trebuie schimbate. Adancimea minima de profil a anvelopelor de vara trebuie sa fie de 1.6 mm iar pentru cele de iarna de 3 pana la 4 mm.
Atentie: adancimea benzii de rulare protejeaza impotriva fenomenului de acvaplanare, cu cat banda are o adancime mai mare, cu atat aceasta disperseaza mai multa apa.
3 Verificarea presiunii. O presiune corecta in anvelope ajuta la mentinerea performantei acestora si la evitarea uzurii premature. Presiunea in anvelope trebuie verificata periodic si inainte de orice drum lung. Pentru un afisaj cat se poate de corect, presiunea anvelopelor se masoara atunci cand acestea sunt reci, respectiv au parcurs un drum mai mic de 3 km. Lunar presiunea poate scadea cu pana la 1psi, inclusiv la anvelopele noi, nedeteriorate.
Atentie: o presiune joasa a anvelopelor creste riscul de deteriorare, iar o presiune in exces poate scadea durata de viata a acestora cu pana la 10.000 de kilometri. Presiunea corecta reduce consumul.
4 Echilibrarea rotilor. Geometria rotilor si echilibrarea acestora elimina fenomenul de vibratie, crescand astfel durata de viata a anvelopelor. Un autoturism care nu are geometria rotilor corecta va avea o directie mai putin fiabila. Se recomanda echilibrarea anvelopelor in urmatoarele situatii:
– cand este inlocuita o anvelopa
– cand o greutate este mutata sau eliminata
– cand se achizitioneaza anvelope noi
Atentie: un dezechilibru al anvelopelor cauzeaza vibratii, uzura inegala a anvelopelor si uzura prematura a pieselor front-end ale masinii.
5 Alinierea rotilor. Alinierea axelor si rotilor tine de geometria de suspensie care poate afecta usurinta de conducere si chiar siguranta la drum. Se recomanda alinierea rotilor in urmatoarele situatii:
– anvelopa a lovit un obiect solid
– se observa uzura neuniforma a anvelopelor
– s-a lovit o bordura
– s-a trecut in viteza peste o groapa in carosabil
Atentie: o geometrie corecta de suspensie ajuta la economisirea carburantului
6 Montarea anvelopelor mai putin uzate pe spate. La cele mai multe autoturisme, rotile de pe spate nu sunt conectate la volan, de aceea este dificil de determinat daca acestea sunt uzate sau pierd aderenta. Se recomanda ca pe spatele masinii sa fie montate anvelopele mai putin uzate. De asemenea, se recomanda ca soferii sa respecte specificatiile speciale de presiune diferentiata intre anvelopele fata si cele spate ( atunci cand este cazul).
Atentie: o uzura pronuntata a anvelopelor de pe spate poate afecta aderenta si rezulta in pierderea controlului volanului pe suprafete umede.
7 Verificarea supapelor. Supapele anvelopelor sunt realizate din cauciuc, motiv pentru care se pot deteriora in timp. Se recomanda inlocuirea valelor si componentelor acestora odata cu achizitionarea de anvelope noi. Capacul valvei are rolul de a proteja de particule de praf si alte mizerii, garantand mentinerea unui sigiliu etans si a unei presiuni corecte.
Atentie: la viteze mari, valvele crapate sau deteriorate pot ceda, cauzand pierderea de aer in timpul mersului.
8 Repararea si durata de viata. Atunci cand anvelopele necesita reparatii, ele trebuie realizate in mod obligatoriu doar la centre autorizate, de catre specialisti in masura sa efectueze corect aceste operatiuni. Atunci cand anvelopele sunt aduse pentru reparatii, ele trebuie inspectate inclusiv in interior, acolo unde daunele nu sunt vizibile.
Tehnicianul de specialitate este in masura sa repare anvelopele la standarde, urmand procedurile corecte de montare si demontare.
Anvelopele nu pot fi reparate la nesfarsit, atunci cand acestea isi ating durata de viata recomandata, ele trebuie schimbate. In functie de tipul de material si compusii din care este realizata anvelopa aceasta poate avea o durata de viata mai lunga sau mai scurta. Felul in care anvelopele au fost ingrijite si chiar felul in care au fost depozitate atunci cand nu au fost folosite afecteaza durata de viata.
Soferii sunt sfatuiti sa se prezinte cu anvelopele pentru verificari in urmatoarele situatii:
– indicii vizuale ca anvelopele sunt uzate inegal
– vibratii
– zgomot
– masina trage intr-o directie atunci cand volanul este drept
Toate acestea pot fi semne ca anvelopele trebuie schimbate.
Atentie: Anvelopele mai vechi de 5 ani trebuie verificate anual, chiar daca nu apar fenomenele mentionate mai sus. Anvelopele trebuie inlocuite, in general, dupa 10 ani de utilizare.

Cum se evita deteriorarea anvelopelor?

Pentru a evita deteriorarea anvelopelor acestea trebuie ferite de factori de stres. Factorii de stres care uzeaza prematur anvelopele sunt:
– factorul fizic
– factorul de mediu
– factorul uman

1 Factorul fizic de uzura se refera la probleme precum varsta, uzura aparuta in mod natural sau in urma avarilor si trecerea repetata peste gropi, borduri sau limitatoare speciale de viteza. Acesta este factorul cel mai dificil de controlat, anvelopele se uzeaza in mod natural cu varsta. Soferii pot totusi incetinii procesul evitand gropile sau urcarea constanta a bordurilor.
2 Factorul uman de uzara este cel mai usor de controlat, pentru ca tine in mod direct de obiceiurile conducatorului auto. Factorul uman de uzura al anvelopelor este si cel cu efectul cel mai puternic asupra modului si vitezei cu care anvelopele se uzeaza.
Urmatoarele aspecte pot afecta anvelopele:
– neprezentarea la controale regulate
– esecul de a verifica periodic si a mentine o presiune corecta a anvelopelor
– neverificarea adancimii benzii de rulare si neinlocuirea atunci cand aceasta a atins adancimea minima legala
– folosirea anvelopelor de marimi nepotrivite la viteze de peste 80 km/h
– folosirea unor anvelope de tipuri diferite pe cele 4 roti
– neverificarea anvelopei dupa un impact puternic
– modul in care soferul conduce
– folosirea camping car-urilor si rulotelor, in mod special atunci cand acestea nu au proprile anvelope umflate corespunzator
– efectuarea unor reparatii temporare, acasa sau de catre un mecanic fara pregatire de specialitate
– efectuarea reparatilor pe anvelope care ar trebui schimbate
– neverificarea valvelor
– folosirea unor jante de marimi nepotrivite
– rularea cu roti neechilibrate
– folosirea pe timp de iarna a anvelopelor de vara
– depozitarea in conditii necorespunzatoare.
3 Factorii de mediu sunt factori luati in mod natural in calcul atunci cand se calculeaza durata de viata a unor anvelope:
– temperaturi extreme ( foarte mari sau foarte mici)
– rularea pe suprafate umede, zapada sau gheata
– expunerea la ulei sau grasime

Cand reparam si cand schimbam anvelopa?

Exista situatii in care anvelopele pot fi reparate si se poate rula in continuare in conditii de siguranta pentru cateva mii de kilometri. Aceasta decizie trebuie insa luata de un specialist, dupa ce s-a facut o verificare serioasa a starii de uzura a anvelopelor.
In urmatoarele situatii se recomanda consultarea imediata a opiniei unui specialist
1 Anvelope gaurite. Anvelopele moderne sunt rezistente la cele mai multe probleme insa pot aparea totusi situatii in care acestea sunt intepate sau gaurite. In aceasta situatie, trebuie urmate urmatoarele proceduri de siguranta:
– oprirea masinii
– ridicarea franei de mana
– oprirea motorului si punerea masinii in viteza 1
– pornirea luminilor de avarii, echiparea unei veste reflectorizante si asezarea unui triunghi reflectorizant la 100 m in spatele masinii.
– pentru schimbarea rotii se recomanda folosirea unei perechi de manusi. Este nevoie de cric care se aseaza pe o suprafata tare de pamant. In cazul in care piulitele sunt intepenite se poate folosi vaselina sau chiar crema de maini pentru a ajuta.
Atentie: la inlocuirea rotii se recomanda atentie la insurubarea corespunzatoare, in caz contrar discurile de frana sau sistemul de roti de montaj pot fi afectate (pentru cele mai bune rezultate se foloseste o cheie dinamometrica.
Atentie: dupa schimbarea rotii este posibil ca roata de rezerva sa nu fie bine umflata, se recomanda evitarea rularii la viteze mari si umflarea rotii la cel mai apropiat service.

2 Anvelopele uzate pana la limita legala. Anvelopele trebuie verificate pentru uzura in mod regulat. Diversi fabricanti de anvelope au diverse insemne care ajuta la verificarea uzarii anvelopelor. Anvelopele de vara nu trebuie sa aiba o adancime a benzii de rulare mai mica de 1.6 mm iar la anvelopele de iarna trebuie sa fie de aproximativ 4 mm. Atunci cand acesti parametri nu sunt respectati, anvelopele sunt uzate peste limita legala.

3 Anvelopele vechi. Anvelopele au o durata de viata care depinde foarte mult de diversi factori discutati deja in acest articol. Temperatura, conditiile de depozitare, modul de utilizare si intretinerea afecteaza durata de viata. Pentru a determina daca anvelopele sunt inca in stare buna de functionare se recomanda o inspectie periodica la specialist. Doar acestia sunt in masura sa determine durata de viata reala a anvelopelor deja folosite. Inspectia anuala trebuie sa inceapa dupa ce anvelopele sunt mai vechi de 5 ani iar dupa 10 ani se recomanda inlocuirea anvelopelor cu unele noi.
4 Anvelopele deteriorate. In functie de gradul de deteriorare si de problema, unele anvelope pot fi reparate iar altele nu. Diverse accidente pot deteriora anvelopa, taiere, deformare, perforarea care apar in urma impacturilor cu borduri, gropi sau obiecte ascutite pot afecta siguranta la drum, compromitand anvelopele. Exista o serie de situatii in care anvelopa nu mai poate fi reparata si va trebui schimbata:
– a fost gaurit peretele lateral
– firul de talon este distorsionat sau vizibil
– cauciucul sau materialele textile s-au separat
– au aparut cute in cauciuc sau in materialele textile
– cauciucul a fost compromis la contactul cu substante corozive si hidrocarburi
– cauciucurile interne s-au desprins.

5 Anvelopele uzate anormal. O uzura neuniforma a anvelopelor este un semn clar ca exista o problema. De obicei uzura anormala apare in centru sau pe margini si este rezultatul unei alinieri proaste a rotilor sau a unei presiuni nepotrivite, prea mari sau prea mici, in anvelopa. Rotile trebuie aliniate si echilibrate la fiecare 6 luni, astfel se extinde durata de viata a pneurilor. Uzura inegala poate fi interpretata astfel:
– anvelopa uzata pe o margine – roti dezechilibrate sau nealineate
– anvelopa uzata pe margini – presiune prea mica
– anvelopa uzata pe centru – presiune prea mare.

6 Anvelopele nepotrivite. Nu se recomanda pastrarea acelorasi anvelope de la un automobil la altul daca nu este vorba de acelasi model de automobil. De asemenea, anvelopele folosite pe cele patru roti nu trebuie sa difere ca dimensiuni, stadiu de uzura sau material.
Atentie: anvelopele radiale si cele neradiale nu trebuie combinate niciodata pe aceeasi axa.
Conform legislatiei rutiere in vigoare, nici o anvelopa nu trebuie sa fie utilizata pe carosabil daca:
– nu este potrivita pentru utilizarea la care vehiculul este pus
– prezinta probleme legate de conditie sau intretinere
– presiunea din anvelopa este neadecvata
– anvelopa prezinta taieturi
– anvelopa prezinta umflaturi
– anvelopa este deteriorata sub limita legala ( santurile benzi de rulare la autoturisme si vehicule utilitare usoare trebuie sa aiba o adancime mai mare de 1.6 mm pe cel putin 3 din suprafata de rulare)

Cum se depoziteaza in mod corect anvelopele, atunci cand nu sunt folosite?

Atunci cand nu sunt folosite, anvelopele trebuie depozitate in asa fel incat sa fie ferite de pericol si de factori de uzura.
Anvelopele nu trebuie depozitate in apropierea surselor de caldura, flacari, incandescente sau a unor aparate/substante capabile sa produca scanteie ori descarcari electrice.
In mod ideal, anvelopele se depoziteaza:
– in zone bine ventilate, uscate
– in zone ferite de lumina directa a soarelui sau precipitatii
– in spatii in care nu sunt depozitate substante chimice
– in spatii unde nu exista alte obiecte ce ar putea penetra cauciucul
– fara greutati deasupra care sa puna presiune pe anvelope

Atunci cand masina nu este folosita pentru o perioada lunga de timp, se recomanda ca anvelopele sa fie demontate si depozitate separat. Stationarea pe perioade lungi de timp inseamna ca presiunea asupra anvelopelor, cauzata de greutatea masinii este aplicata intr-un singur punct de contact cu solul. Flexiunea pe o singura portiune a anvelopei o imbatraneste prematur.

Atunci cand anvelopele sunt demontate pentru depozitare ele trebuie curatate cu sapun lichid si apa. Nu este indicata folosirea substantelor chimice pentru stralucire, acestea pot afecta in timp cauciucul, mai ales daca raman pe suprafata acestuia pentru o durata lunga de timp.
Anvelopele se curata doar atunci cand sunt reci si se depoziteaza doar dupa ce s-au uscat.
Atentie: Atunci cand anvelopele nu sunt depozitate in conditii corespunzatoare, apare fenomenul de „eruptie de gaze” respectiv pierderea uleiurilor volatile din stratul exterior al anvelopei. Atunci cand anvelopa este depozitata prea mult timp, stratul exterior se poate usca rupandu-se in momentul in care este supus miscarii de flexiune.

Mai poți citi și https://evacuator.md/lucruri-inedite-despre-masini-pe-care-sigur-nu-le-stiai-3/ sau https://evacuator.md/25-de-curiozitati-despre-autoturisme-si-trafic-3/